Hoeveel kost de inbouw achteraf en is het de moeite waard?
Het idee is verleidelijk. Geen krassend ijs meer, stap gewoon in de aangenaam warme auto en rijd weg, hoe laag de temperaturen ook zijn. Deze optie is nu beschikbaar voor nieuwe auto’s tot en met kleine voertuigklassen, maar gebruikte auto’s kunnen ook een behaaglijke warmte in uw auto brengen met een achteraf ingebouwde standkachel personenwagens van verschillende fabrikanten.
Natuurlijk laten we het niet bij deze beknopte suggestie, maar geven we u een gedetailleerd artikel over het onderwerp hulpverwarming.
Welke soorten standkachels zijn er?
Er zijn elektrische en brandstofgestuurde standkachels, waarbij brandstofkachels verder worden onderverdeeld in water- en luchtverwarmers. Bij brandstofverwarming met water wordt brandstof gebruikt om het koelwater te verwarmen. Deze circuleert en warmt de motor op en via de ventilator ook het interieur. Voor al deze dingen – brandstof verbranden, circuleren en de interieurventilator gebruiken – heb je onder andere de auto-accu nodig. Daarom is het belangrijk om de auto ook daadwerkelijk te verplaatsen als deze vooraf is opgewarmd met de hulpverwarming zodat de accu kan opladen.
Bekende merken hier zijn Eberspächer en Webasto. Voor voertuigen met een groter interieur, bijv. Campers, luchtverwarming is ideaal. Hier wordt het koelwater niet verwarmd, maar wordt buiten- en binnenlucht aangezogen en opgewarmd en in het voertuig verdeeld. Deze verwarmingsmethode is zuiniger en kan ook gedurende een langere periode worden gebruikt, b.v. de hele nacht. Een merk voor camper en camper standkachels is o.a. de fabrikant Truma. Eindelijk komen we bij de elektrische standkachel.
Dit werkt dankzij een apparaat vergelijkbaar met een verwarmingselement dat is bevestigd aan het motorblok of dichtbij de koelwaterslang. Dit is hoe het koelwater wordt verwarmd en dus de motor opwarmt. Een dergelijk systeem is relatief goedkoop aan te sluiten op de distributieharnas en is veel goedkoper dan de klassieke bijverwarming. Nadeel: deze manier van voorverwarmen is lastig onderweg te gebruiken omdat je een 230 volt stroomaansluiting nodig hebt.
Welke standkachel is geschikt voor mijn auto?
Welk type standkachel u nodig heeft of welke het beste is, hangt af van het type voertuig dat u bestuurt, wat u wilt besteden en hoe lang u nog met uw auto kunt rijden. Want een standkachel leidt tot een waardevermeerdering van uw auto (hierover meer hieronder), maar het is alleen de moeite waard als uw auto nog niet zijn auto-pensioen nadert. In principe kan echter bijna elke auto achteraf worden uitgerust met een standkachel, waarbij het meest gebruikte type standkachel in auto’s, de brandstofgestookte boiler, in de meeste gevallen de juiste keuze is voor inbouw achteraf. Voor grotere voertuigen zoals een camper of camper past, zoals reeds vermeld, de luchtverwarmer. Op dit punt een belangrijke veiligheidsinstructie: Plaats a.u.b. geen luchtverhitter in het interieur van een camper om te verwarmen, vooral niet als er mensen of dieren in zitten. Zelfs als een luchtverhitter uitdrukkelijk is bedoeld voor gebruik in gesloten ruimtes, mag deze nooit worden gebruikt om een voertuig op te warmen of warm te houden. Een luchtverhitter verbruikt niet alleen te veel elektriciteit en dus de accu van de auto te zwaar, maar kan naast onschadelijke waterdamp ook kooldioxide en koolmonoxide produceren. Beide kunnen dodelijk zijn als ze in kleine hoeveelheden worden ingeademd.
Wat kost het om achteraf een standkachel te laten inbouwen?
De kosten voor het professioneel achteraf inbouwen van een standkachel liggen tussen 800 en 1700 €, ook hier hangt het af van hoe groot het interieur van het voertuig is en welke aanbieder u kiest. Omdat de bijverwarming is aangesloten op de tank, het koelwatercircuit en het elektrische systeem, moeten afhankelijk van het merk en type voertuig meer of minder onderdelen worden verwijderd om bij alle aansluitpunten te komen. De toegenomen inspanning verhoogt ook de prijs. Er zijn ook extra kosten als u kiest voor een afstandsbediening. Deze kleine, handige helper maakt al snel een verschil van 400 €. Maar ook zonder afstandsbediening hoef je niet de kou in. Een timer zorgt voor behaaglijke warmte op het juiste moment. U kunt de timer het beste instellen op ca. 30 minuten voor vertrektijd, zodat de standkachel voldoende tijd heeft om alles op bedrijfstemperatuur te brengen.
Kan ik ook zelf een standkachel installeren?
Ook de ervaren schroevendraaiers onder u durven de montage zelf te doen met het juiste gereedschap en goede instructies. Leveranciers zoals Webasto en Eberspächer bieden complete retrofitsets aan met gedetailleerde instructies. Als u het echter niet zeker weet, is het vaak beter om een installatie door een specialist te laten uitvoeren.
Is het de moeite waard om achteraf een standkachel aan te brengen?
Een standkachel is in veel opzichten de moeite waard. De voordelen zijn niet alleen dat uw bodemtester lekker warm is, u bespaart en beschermt ook uw auto. Want niet alleen de passagiersruimte wordt verwarmd, maar ook de motorruimte. Deze opwarming door middel van de bijverwarming elimineert de brandstof- en onderdelenverslindende opwarmfase van de motor en al zijn onderdelen – geen koude starts meer. Daarnaast is de olie, die alles mooi smeert, niet meer taai en koud, en kan daardoor optimaal sneller werken. Bovendien heeft een motor op bedrijfstemperatuur minder brandstof nodig. Ook is het praktisch dat het vervelende krabben niet meer nodig is of de inspanning aanzienlijk wordt verminderd, aangezien de ruiten reeds verwarmd zijn. Het is echter belangrijk om eventueel achtergebleven ijs en sneeuw met de hand te verwijderen – dit beschermt de ruitenwissers en de wissermotor. En last but not least verhoogt u ook de waarde van uw voertuig. Er is één uitzondering: Een standkachel is alleen niet de moeite waard als je een puur korte afstandsvoertuig hebt en er dagelijks maar een paar kilometer mee rijdt. Standkachels halen hun stroom onder meer uit de autoaccu; als je maar een korte afstand rijdt, kan de dynamo het opladen van de accu niet bijhouden. Je zult het dan warm hebben, maar op een gegeven moment zal je auto niet meer starten.