BTCC – Groene vlag voor Go!

We hebben allemaal gehoord van Formula One, NASCAR, Indy Car en mogelijk zelfs het FIA World Rally Championship, maar de meest populaire motorserie in het VK is het British Touring Car Championship of kortweg BTCC. Het is misschien niet zo glamoureus als de Formule 1, maar wat het mist aan glamour, maakt het goed voor opwinding en entertainment. In de afgelopen jaren had Green Flag het kampioenschap oorspronkelijk gesponsord; maar wordt nu gesponsord door Dunlop, de bandenfabrikant.

Allereerst zijn de auto’s eigenlijk een aangepaste sedan of “touringcar” die we allemaal in de showrooms konden kopen. Natuurlijk zijn de motoren aangepast en is de carrosserie gemaakt van lichtere materialen en zie je neerwaartse krachtvleugels op de rug. Maar wat de aerodynamica betreft, blijft de vorm van de auto hetzelfde als die van de normale straatauto.

De races zijn van bumper tot bumper, rond bochtige racebanen door het hele VK, met ongelooflijke snelheden, en in tegenstelling tot andere soorten races waarbij zoveel wordt gereden op sponsoring en resultaten, krijgt een auto, als hij het goed doet, een boete van extra gewicht. Dat betekent dat auto’s vanuit het oogpunt van de toeschouwer altijd vrijwel overal tegen elkaar racen en van bumper tot bumper. Keer op keer in F1 hebben we de coureur met de beste auto gezien, die op pole start en races gemakkelijk wint, niet vanwege rijvaardigheid, maar gewoon vanwege de omvang van hun racebudget.

Het kampioenschap reist door het VK naar de kleinere racecircuits, waardoor het zoveel beter te beoordelen is voor het publiek, en de toegangsprijzen passen bij het familiepubliek, iets wat je tegenwoordig niet zo vaak ziet in de autosport. Maar het enige dat ik zo leuk vind aan de BTCC, is dat ik de pits en de coureurs kan bezoeken op de racedag. Er is altijd een open pit-tijd, waar je recht door de pit kunt lopen, de auto’s van dichtbij kunt zien en kunt praten en handtekeningen van de chauffeurs kunt krijgen. De kinderen vinden dit absoluut fantastisch. Na het ontmoeten van de chauffeurs; ze kunnen dan hun helden zien racen over het circuit om hen op te vrolijken, waar anders kun je zo dichtbij komen met professionele sporters. Vanwege deze toegankelijkheid, regelmatige races in het VK en gezinsprijzen, is dit de meest populaire raceserie in het VK geworden.

Ze zijn nu zelfs direct na de Grand Prix begonnen met het tonen van het kampioenschap op tv en dit heeft het profiel van dit autosportkampioenschap nog verder versterkt.

Zoals sommige van de Amerikaanse motorsport-series, is er meer dan één raceronde op een raceweekend of -dag. Nogmaals, dit betekent meer waar voor uw geld, aangezien u de coureurs meer dan eens in een racesituatie ziet. Hoe vaak heb je F1 gezien om je favoriete coureur uit de eerste bocht te zien rijden, in het BTCC keert hij weer terug in de tweede race.

F1 – Niet het hoogtepunt van Autosport

De FIA ​​heeft de regels van 2009 enige tijd geleden aangekondigd. Het was voor het eerst dat de serie over een KERS-systeem beschikte en het betekende ook de terugkeer van enkele functies zoals Slick-banden. Beide wijzigingen zijn prima en hebben geen invloed op de status van de Formule 1 als het toppunt van autosport. Maar hogere achtervleugels, geen aerodynamische kleppen, testverbod en een klant-auto-opdrachtgever wel.

Dit seizoen (2009) is het belangrijkste kenmerk dat de langzaamste auto slechts een seconde achter de snelste auto staat. Dit wordt bereikt omdat teams bijna hele auto’s van andere fabrikanten kunnen kopen. De Force India is bijvoorbeeld eigenlijk een Mclaren Mercedes die in een Force India-chassis is gerapt, net als de Torro Rosso met het enige verschil dat die auto precies hetzelfde is als de Red Bull-auto. Wat een grap dat elke fabrikant op zoveel manieren wordt beperkt, zodat B-teams en coureurs daadwerkelijk een kans krijgen tegen de hoogste prijs voor coureurs met de Formule 1-titel.

In 2010 wordt de kloof tussen de auto’s nog kleiner. Hoe? Door een budgetlimiet van 40 miljoen pond in te voeren en door een limiet voor klantonderdelen in te voeren. Grote fabrikanten bepalen vanaf dat moment misschien niet meer de prijs voor de motor en versnellingsbak omdat dit beperkt zal zijn. Dus zelfs teams met lage budgetten kunnen zich nu geweldige onderdelen van Mclaren of Ferrari veroorloven.

Wat deze regels betekenen, is dat elke auto min of meer hetzelfde zal zijn. Bovendien kunnen teams niet veel geld uitgeven aan onderzoek en dergelijke, wat leidt tot nieuwe technologie die uiteindelijk hun weg vindt naar wegauto’s. Een Force India kan nu vechten voor de punten, iets wat een schande is voor de sport die zichzelf het toppunt van autoracen noemt. Serieus, hoe kunnen teams die een enorm merk als Ferrari of Renault vertegenwoordigen nu hun naam in de juiste schijnwerpers krijgen? In een tijdperk waarin teams als Torro Rosso een Ferrari kunnen verslaan, alleen omdat de Maranello-ingenieurs misschien geen geld uitgeven of dingen op hun auto zetten.

Ten slotte maken de regels van 2010 het voor teams betaalbaar om in de raceklasse te zitten en dit zorgde voor grote belangstelling om deel te nemen aan de sport. Verschillende low-budget teams zoals Campos (wie kent ze?), En een paar andere heb ik geen zin om te googlen. Kunnen Amerikaanse teams zonder veel geld en passie binnenkort toetreden tot het toppunt van autosport? Blijven grote fabrikanten op een post waar iedereen min of meer dezelfde auto’s heeft? Deze vragen worden binnenkort beantwoord.